De energiebalans, hoe werkt dat nou?

De energiebalans, hoe werkt dat nou?

Het is heel logisch, om af te vallen moet je minder eten dan dat je binnen krijgt.
Maar hoe zit dat nou precies? Hoeveel verbrand je nou eigenlijk als je niet beweegt?

Quote 10 - Excuses don't burn calories

 

Nu ik bezig ben met Personal Body Plan en mij steeds meer ga beseffen wat de voedingswaarde van voedsel is en hoe mijn lichaam werkt begrijp ik ook steeds beter de misvattingen die ik vroeger deed. Dat wat ik leer wil ik graag met jullie delen, vandaar vandaag een blog over energiebalans.

 

Ik neem jullie mee in de wereld van de energiebalans van ons lichaam.
Wat ik al aangaf, energiebalans geeft het verschil aan tussen de inname van energie (via voeding) en je verbranding. Wanneer je meer inneemt dan dat je verbrand noemen we dat een positieve energie balans. Wanneer je juist minder inneemt dan dat je verbrand noemen we dat een negatieve energiebalans. Dat laatste wil je bereiken wanneer je wilt afvallen.

what-is-tdee-840x560

 

Inname van energie
Dit zijn de calorieën die je elke dat tot je neemt via voeding, het totaal hiervan. Over het algemeen bekijken wij dit als mens per dag. Echter je lichaam reset zich niet opeens midden in de nacht. Het proces rondom inname en verbranding is een constant proces. Belangrijk om je bewust te zijn dat het een proces is op de lange termijn. Energie inname is dus vrij simpel, al het eten en drinken (calorieën) die je in je mond stopt.

Energiegebruik
Voordat ik meer wist over dit onderwerp dacht ik dat energieverbruik vooral training en beweging was waardoor ik mijn inname weer zou verbranden. Dit is ongeveer wel waar, toch ligt het iets ingewikkelder.

Om te beginnen heb je de totale hoeveelheid kilocalorieën die je per dag gebruikt. Ook wel de TDEE (Total Daily Energy Expenditure) genoemd.
Meer dan de helft van deze TDEE wordt veroorzaakt door je BMR, je basale metabolisme. Deze calorieën worden verbruikt puur door in leven te zijn. Dit is de energie die onder andere je hart en je longen gebruiken om je lichaam te laten functioneren.

TDEEDe rest van de calorieën die we verbruiken kunnen we nog opdelen in 3 soorten.
1.  NEAT: non exercise activity thermogenesis of terwijl de activiteiten die je gedurende de dag uitvoert welke geen sporten betreffen. Denk hierbij aan boodschappen doen, op je hoofd krabben, veters strikken etc. 

2. TEF: het thermogene effect van voeding. Alle voeding die je inneemt wordt door je lichaam verbrand door middel van je spijsvertering. De energie die je lichaam kwijt is aan het verteren en het opnemen van de voedingsstoffen is je TEF.

3. EAT
als laatste hebben we dan nog de activiteiten die je doet op een dag vanuit sport zoals hardlopen, fietsen, krachttraining etc. dit betreft dus maar een klein gedeelte van de de verbranding gedurende de hele dag.

Zelf was ik dus altijd in de veronderstelling dat EAT veel meer effect had in de basis van mijn energieverbruik dan dat het daadwerkelijk heeft. En dat BMR, TEF en NEAT veel minder nodig hadden.

Door het schrijven van deze blog snap ik zelf weer wat beter hoe het allemaal werkt, weer iets beter voorbereid voor mijn coachingsexamen. Hopelijk heb ik jullie ook een beeld kunnen geven van hoe ons lichaam omgaat met de voeding en waar het voor gebruikt wordt.
Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust!

Liefs, Marjolein
Eat.Think.Move&Repeat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *