Intermittent fasting, mijn ervaring

Intermittent fasting, mijn ervaring

Al een aantal maanden las ik verschillende berichten van mensen met positieve ervaringen met intermittent fasting. Vol van nieuwsgierigheid las ik al die berichten. Wat vind ik daar nou eigenlijk zelf van?

Ik wist het eigenlijk niet zo goed. Een gemengde mening had ik. Maar voordat ik hier iets van een mening over uit vind ik dat ik het zelf moet proberen. Dat werd dan ook het plan!

Wat is Intermittent fasting?

Letterlijk betekend het ‘afwisselend vasten’. De meeste van jullie zullen vasten wel kennen van de Ramadan, dit is inderdaad een voorbeeld. Er bestaan vormen van om de dag vasten, dit houdt in dat je de ene dag heel weinig eet afgewisseld met een dag waarop je alles mag eten.

all-of-life-is-an-experiment-emerson-quotes-sayings-picturesPeriodiek vasten houdt in dat je 1 tot 2 dagen per week vast en 5 tot 6 dagen per week niet. Daarnaast heb je ook nog vasten gedurende een bepaald aantal uren per dag.

Deze laatste vorm besloot ik te kiezen. Ik koos voor de versie om 14 uur niet te eten en 10 uur wel waarbij ik mijn ontbijt ging  ‘overslaan’. Het overslaan van lunch of diner zijn ook mogelijkheden maar vond ik niet passen bij mijn werk- en sport-ritme.

Ik installeerde een app die voor mij het vast ritme bijhoudt en die mij een seintje geeft wanneer ik weer mag eten. Er bestaan echt heel veel apps die dit voor je kunnen doen. Ik koos voor ‘Bodyfast’. Engelse app, gratis, simpel, doet wat het moet doen.

De eerste week

Dag 1: Gewogen > 63,5 kilogram (dat weeg ik al maanden nu), ik ben toch benieuwd of dat Intermittent fasting hier ook invloed op heeft aangezien ik al maanden een calorietekort hanteer en stabiel blijf.
Ik was wat later uit bed want ik had een dagje vrij, hierdoor was het ontbijt ‘overslaan’ niet echt een probleem, want ja was toch al later actief. Ik probeer wel gewoon mijn plan van Personal Body Plan aan te houden met de daarbij horende hoeveelheden eten. Dit verdeel ik normaal van 06:30uur tot 22:00uur.. en nu ‘moest’ het er in 10 uur in. Dat was wel even een uitdaging. Aangezien ik tot 19:30 mocht eten volgens het vastschema was het voor ons doen vroeg avondeten. Maar het is gelukt. Het hongergevoel viel me mee op deze eerste dag.

Dag 2: 06:00 uur ging de wekker, deze ochtend had ik wel een beetje een ochtendhumeurtje door het niet kunnen ontbijten. Helemaal omdat ik om mij heen anderen wel zag eten. De eerste 1,5 uur had ik een rommelende buik, eenmaal op het werk, waar ik afleiding had, ging het wel. Opeens was het 09:30 uur en mocht ik van start.

goede1Dag 3: Jeetje dat scheelt wel tijd zo in de ochtend zeg dat niet ontbijten, heerlijk wat langer in bed! Vanaf 08:30 uur had ik echt wel trek maar door veel water te drinken wist ik het vol te houden tot 09:30 uur. Ik zat die dag bij een klant en was later thuis, het avondeten was wel even haasten maar ook weer gelukt. Ik besefte me ook opeens dat ik me fitter voelde dan de weken hiervoor, even in de gaten houden of dit niet iets eenmaligs is.

Dag 4: Ik had deze ochtend een training bij een klant vanaf 9 uur. Om nou midden in de training te gaan eten vond ik niet echt kunnen dus ik heb het nog wat uit kunnen stellen. Hongergevoel was er helemaal niet! Tijdens de dag had ik niet echt tijd om veel tussendoortjes te eten, dus rond het avondeten was het wel even wat proppen om aan de juiste hoeveelheden te komen.

Dag 5: Geen honger, verkeerde dingen ingepland waardoor ik wat te weinig eten had deze dag. Het avondeten ging ik niet redden voor 19:30 uur dus die eindtijd van de vastperiode wat later gezet. Hierdoor mocht ik de volgende ochtend iets later starten met eten, maar dat is weekend dus no problemo!

Weekend: Dit ging prima, later uit bed dus sowieso wat later beginnen met eten. Daardoor schoof ook de eindtijd wat later. Dit gaf mij ruimte om toch nog lekker uitgebreid te eten in de avond en een drankje te doen.

Conclusie week 1

Ik vond het echt een prima ervaring, goed vol te houden en ik ben me echt fitter gaan voelen deze week. Ik ga het nog een paar weken volhouden om goed te kunnen kijken of dit toevallig is of dat het voor mij echt te maken heeft met Intermittent fasting. Ik slaap ook beter trouwens. Oja en einde van de week natuurlijk ook weer gewogen: 61,9 kilogram, ik noem het tot nu toe een win-win-situatie.477886722df7b33cd4e357df793dcbcf

Volgende keer zal ik wat verder ingaan op de voordelen van Intermittent fasting volgens verschillende bronnen en wat het mij nog meer oplevert wanneer ik het nog langer heb geprobeerd.

Trouwens het is natuurlijk niet zo dat als je wilt afvallen en je gaat gebruik maken van Intermittent fasting dat je in de periodes waarin je mag eten alles onbeperkt tot je neemt. Om af te vallen is het enige wat werkt een calorietekort, ook wanneer je vast.

LIEFS,
MARJOLEIN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *