Een dip, hoe ga je door?

Een dip, hoe ga je door?

Daar zit je dan gezellig met jezelf in je dip te dippen. Oh wat heb ik het zwaar, oh wat heb ik het moeilijk. Nergens zin in, hoofdpijn, moe lichaam, slecht slapen. Waarschijnlijk herkenbaar voor iedereen, een periode van dit soort gedachtes en gevoelens.

Ik wil het nu niet hebben over hoe je nou uit zo’n dip zou kunnen komen maar over hoe je met jezelf om kan gaan wanneer je in zo’n dip zit. Hoe voorkom je dat je (extreem) terugvalt, hoe zorg je dat je dip niet nog dieper wordt. En ik heb het natuurlijk over wat voor mij van toepassing is, misschien dat jij er wat inspiratie uit haalt!

Toegeven

Allereerst is het belangrijk dat je toegeeft aan je ‘klachten’. Waarom zou je alles blijven geven wanneer je lichaam aan alle kanten aangeeft dat het nu even niet gaat? Heus, je lichaam weet het echt beter dan je verstand. Dus als je hoofdpijn hebt, pak je rust.
Ik zit nu ook in mijn tweede dag van de week dat ik niet ga trainen, ieder spiertje in mijn lichaam voelt moe. Herstel vergeet men nog wel eens, maar als wij dag in dag uit alles van ons lichaam vragen dan mogen we ook af en toe een pauze inlassen.

controle houden

Als je dan hebt toegegeven en moe en zielig op de bank ligt omdat nou eenmaal alles even tegen zit, zet dan niet alle grenzen open. Laat niet al het slechte eten toe. Ik weet je zit in een dip en je gaat nu eenmaal eten uit emotie (althans dat doe/deed ik altijd), doe het niet. Daar krijg je alleen maar meer spijt van en raak je dieper in je dip. Probeer je aan je voorgenomen eet keuzes te houden OF als je dan afwijkt maak dan slimme keuzes die wel in je plan passen.

blijf bewegen

Dat je even niet de stap zet richting de sportschool omdat je de prikkels niet trekt wil niet zeggen dat je zielig op die bank moet blijven liggen. Zet de stap naar buiten, loop een rondje in de natuur of door je favoriete straatjes. Wedden dat je daar energie van krijgt? Hier komt je lichaam ook van tot rust, even de mindset anders, frisse lucht, beweging, een prima combinatie voor herstel.

doe waar je energie van krijgt

Kies in een periode van in je dip zitten vooral voor dingen waar je energie van krijgt. Ik heb niet voor niets deze week mijn nieuwe website live gezet en een blog geschreven, daar word ik blij van en krijg ik energie van. Dus pak die verloren hobby op, bel die vriendin die je al lang niet hebt gesproken, bak die taart die je altijd al wou maken (en trakteer hem op je werk ofzo ;)).

Geniet ook even van de rust die je jezelf geeft!
Liefs Marjolein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *